Hopp til hovedinnhold

Hvorfor gjennomføre Barnetråkk?

Å gjennomføre et Barnetråkk skaper en reell dialog med lokale myndigheter og demonstrerer hva man kan få til ved å delta i samfunnsutviklingen.

Barnetråkk viser elevene hvordan deltagelse i planprosesser fungerer, og hvordan de kan ta vare på rettighetene sine i ung alder. Gjennom Barnetråkk kan elever enkelt registrere og kartfeste hvordan de bruker sitt nærmiljø. Resultatene oversendes til myndighetene, og på denne måten kan elevene erfare hvordan de kan påvirke gjennom demokratiske prosesser.

Demokrati og medborgerskap i læreplanene

«Skolen skal være et sted der barn og unge opplever demokrati i praksis. Elevene skal erfare at de blir lyttet til i skolehverdagen, at de har reell innflytelse, og at de kan påvirke det som angår dem.»
Utdanningsdirektoratet: Læreplaner, overordnet del

Demokrati og medborgerskap er beskrevet som et av tre tverrfaglige tema i læreplanen. Eksempler fra fag:

Matematikk
I matematikk handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om å gi elevene kompetanse i å utforske og analysere funn fra reelle datasett og tallmateriale fra natur, samfunn, arbeidsliv og hverdagsliv.

Samfunnsfag
I samfunnsfag handler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap om at elevene utvikler kunnskap og ferdigheter for å kunne skape og delta i demokratiske prosesser.

Et verktøy for planleggere

Barn og unges mulighet for deltakelse i samfunnsutviklingen er lovfestet. Barnetråkk hjelper med å bringe barnas synspunkter inn i plankartet.

Oppdatert lokalkunnskap om barn og unges arealbruk

Barnetråkk gir kommunen oppdatert lokalkunnskap om barn og unges arealbruk på en direkte måte. Registreringene blir til et temakart som passer inn i det øvrige plangrunnlaget til kommunen. Å ta i bruk kartgrunnlaget med barn og unges preferanser i nærmiljøet gir grunnlag for gode politiske beslutninger og bedre planlegging, samt at det dekker sentrale dokumentasjonskrav.

Planlegging av byer og tettsteder som ivaretar barnas behov

Befolkningsvekst og urbanisering endrer våre omgivelser. Vi vet at steder og nabolag hvor barn aktivt bruker nærmiljøet,- gir økt trivsel for både voksne og barn. Samtidig vet vi også at barn i dag har mindre mulighet til å bevege seg fritt,- og at folkehelsen påvirkes negativt av lavt aktivitetsnivå i hverdagen. Derfor må barns behov ivaretas når vi planlegger og utformer fremti­dens byer og tettsteder. Barnetråkk gir planmyndigheter og politikere detaljert innsikt i hvordan barn bruker sine lokalmiljø.

Dokumentasjon og formidling av barns synspunkter

Gjennom Barnetråkk kan man over tid dokumentere, observere og formidle hvordan ulike tiltak påvirker og endrer barns bruk av omgivelsene. Slik kan ulike myndigheter få et nytt og rikt kunnskapsgrunnlag om barns lokalmiljø som ikke kan overses i beslutningsprosesser.

Om medvirkning i lovverket

Plan og bygningsloven

Kapittel 5. Medvirkning i planleggingen
§ 5-1.Medvirkning
Enhver som fremmer planforslag, skal legge til rette for medvirkning. Kommunen skal påse at dette er oppfylt i planprosesser som utføres av andre offentlige organer eller private.

Kommunen har et særlig ansvar for å sikre aktiv medvirkning fra grupper som krever spesiell tilrettelegging, herunder barn og unge. Grupper og interesser som ikke er i stand til å delta direkte, skal sikres gode muligheter for medvirkning på annen måte.

FN barnekonvensjon

12. Å SI SIN MENING OG BLI HØRT Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedrører det og barnets meninger skal tillegges vekt.